Escala de Castellon

Påsken kom och och med den horder av spanjorer från Madrid, Valencia, Teruel och Castellon som  översvämmade kafeer, restauranger och tog stranden i besittning även om själva badandet var sällsynt. Det var mycket buller och bång (öronbedövande trummor, kanonskott och smällare),  märkliga religiösa processioner och långa köer på motorvägarna.

Vi höll oss på lite på avstånd och undvek trängseln så gott vi kunde. Vi träffade vår vän Merche från Madrid som kom hit med sin mamma och en kompis - de har en semesterlägenhet här. De besökte oss i Sverige för ett par år sedan så det blev ett trevligt återseende.
(Merche längst till vänster)

Nu är påsken över och allt är som vanligt igen. Träd och buskar blommar och mitt på dagen kan det vara riktigt hett. 

Igår torsdag cyklade vi till Grao för att träffa vännerna Michell och Tony från England, som bor i Benicassim permanent. I hamnen där pågick en stor festival med focus på hav, sjöfart och båtar.
 Detta är sjätte året och det pågår i fyra dagar och brukar dra till sig ett par hundra tusen besökare..
Vi tittade på de stora segelfartygen som kommit hit, gick runt bland hundratals stånd som sålde allt från piratkostymer, svärd, och böcker till ostar, revbensspjäll och halsband. En stund lyssnade vi till en man som spelade gitarr och sjöng på en scen, tyvärr i ena änden av festivalområdet dit inte många hittade till. Vi gillade hans musik i alla fall. 

Vi avslutade dagen på en av de många restaurangerna i hamnområdet tillsammans med Michell och Tony plus John och hans fru, också från England. John visade sig vara en mästare på att berätta historier. 
Högst upp på det höga berget bakom Benicassim finns ett gigantiskt kristet  kors som syns ända nerifrån staden. Där var John och hans fru nyligen tillsammans med några andra. De satt på en mur och åt lite picnic och beundrade den storslagna utsikten mot havet långt där nere. Strax intill fanns en grupp svartklädda människor. John gissade att det var på väg till kyrkan eller kanske till klostret i närheten. Han såg en  av dem försvinna ner på andra sidan muren. Han tänkte inte mer på det och tog fram en banan som han började äta. Han upptäckte snart  att den hade fått ett tunnt lager av sot på sig och såg sig  omkring. Mannen som klivit över muren var sysselsatt med att tömma en liten urna på sitt innehåll. De övriga i gruppen betraktade hans göranden med allvarliga miner. Innehållet spreds runt om eftersom det var en lätt vind här högt upp på 600 metets höjd. Nu gick det upp ett ljus för John vad det var som landat på hans banan. Alla vi runt  bordet på restaurangen tittade på varandra och John avslutade med att säga " ... jag tror att jag har ätit någons morfar ..."

Video om festivalen

Några av fartygen hade var byggda i Sverige, ett av dem på Götaverken i Göteborg, där jag jobbade 1969 till 1973 som programmerare. När jag jobbat där några är lades skeppsvarvet ner - jag undrar ibland om det var mitt fel ... 🤔

Schooner Cervantes Saavedra
In 1934, it was built as a lightship in the Swedish shipyards Götaverken AB, under the name of SYDOSTBROTTEN 33. In 1970, its active life as a maritime signal station ended and a few years later, in 1977, it was acquired by a private shipowner. who, attracted by the solidity of its ice-reinforced steel hull, plans to transform it into a recreational sailboat.

Dimensions:
Length: 48.5m
Beam: 7.8m
Draft: 4.4m 3 masts / 12 sails / 750m2 Construction: 1934
Schooner Äran
The Äran was built in 1903 in Viken (Sweden) by the riverside master A.Olsson, from Heiselborg. For many years, the Aran transported various merchandise between the countries of the Baltic Sea and the North Sea, including barrels of herring that were exported to the Iberian Peninsula, where they were supplied with salt and wine. 

Dimensions:
Length: 32m
Beam: 6.4m
Draft: 2.97m 2 masts / 8 sails / 414m2 Construction: 1903

The Nao Victoria
The Nao Victoria is the replica of the ship of the Magellan and Elcano expedition. Its name is associated with the greatest adventure in the history of navigation: the first circumnavigation of the world in the 16th century (1519/1522).

On September 8, 1522, eighteen men, under the command of Juan Sebastián Elcano and aboard the Nao Victoria, achieved the greatest milestone in the history of navigation. After more than three years of suffering at sea, they were the first to cross the great oceans and reveal the real size of the earth.

Dimensions:
Length: 26m
Beam: 6.70m
Draft: 3.2m
3 Masts / 6 Sails / 290m² of sail area.
Construction: 1992

Avslutningsvis lite allvarsord. Spanien är inte bara sol, hav, vacker natur, intressanta seder och historia. Jag tänker på torka, vattenbrist och miljöförstöring. Så här skriver Greenpeace: